Ieder jaar is het weer lastig om een datum te vinden waarop we op motorvakantie kunnen. Met hangen en wurgen hebben we dan toch een gaatje weten te vinden, maar helaas vertrekken we dan niet gezamenlijk. De bestemming is gelukkig niet ver, het weer is goed en de stemming zit er in, wat wil je nog meer?
- Reisduur : 8 dagen
- Vertrek: 10 juli 2022
- Aankomst: 18 juli 2022
- Afstand: ~2400. km
- Hoogste punt: ~1500m
- Aantal Personen : 6
- Reisorganisatie: Geen
Waarom de Vogezen? Lang geleden hebben we gereden in het Zwarte woud, wat door ons gekscherend het regenwoud genoemd werd vanwege de hevige regenval. Maar het is er wel erg mooi (en groen), de Vogezen is eigenlijk het Franse deel van dit gebied en daar hadden we nog nooit gereden. Met dat als uitgangspunt hebben we er een route van gemaakt van Luxemburg via de Vogezen naar de Jura en via Zwitserland naar het Zwarte Woud en via de Eifel weer naar huis. Bochten genoeg!!
Dag 1: Wilz
Om 15:00 vertrokken we als laatste van huis. De eersten waren gistermorgen al rustig die kant op gegaan en via Hulsberg naar Wilz. Nu aangekomen na een zakelijke reis werden we gezellig opgewacht door de rest. Morgen pakken we de route door Luxemburg richting France!
Dag 2: Thionville
Vanmorgen werd ik gevraagd om wakker te worden. De combinatie van een brakke nacht en lange drukke dagen voor de vakantie zorgden ervoor dat ik me verslapen had. Maargoed, het is tenslotte vakantie. Ontbijt en hotel waren erg goed.
We besluiten de Promotor route dwars door Luxemburg te rijden en dat bleek een uitstekende keuze! Het wegdek is in Luxemburg om door een ringetje te halen. Daar komt bij dat het landschap schitterend is, vooral de kleine canyons waren erg mooi om doorheen te rijden. Vandaag slapen we in Thionville, een leuke stad aan de Moesel, met dit mooie weer is het echt genieten hier!
Dag 3: Noord-Vogezen Pech!
Vanmorgen wilden we vroeg vertrekken, maar door gehannes met de navigatie werd dat bijna 10:00. Maargoed, het is vakantie! De thermometer gaf vanmorgen al 25 graden aan dus dat belooft wat. Omdat we graag een deel van de Noord Vogezen route wilden rijden, hebben we een stukje snelweg gepakt richting Metz. Rond 12:00 kwamen we aan bij de route maar viel Ben zijn motor plotseling uit met een motorstoring. Na een reset konden we gelukkig verder. De route bracht ons om mooie plekken, maar soms dwars door de bossen over kleine grindpaadjes waar je met samengeknepen billen overheen reed, maar mooi was het wel.
Tijdens onze lunch werd er iemand in het restaurant onwel en de ambu moest aanrukken, gelukkig kwam de beste man lopend naar buiten maar mocht wel mee op de brancard.
De route ging verder naar het zuiden over mooie slingerwegen langs het water. Helaas bij het plaatsje Hommert besloot de BMW dat het genoeg was voor vandaag. Dus hebben we maar besloten om de ANWB te bellen. Een uur later kwam de hulpdienst om de motor op te halen.
De chauffeur was duidelijk in zijn gebaren met een afkeurde zwaai maakte hij zijn mening duidelijk over het Beierse merk. Nu terug naar Saarbourg want daar werd de motor naar een depot gebracht. Gelukkig had Ibis nog plek zodat we de dag nog samen konden afsluiten. Morgen horen we meer. Eerst maar een biertje!
Dag 4: Le Grande Ballon
Vanochtend hebben we rond 9:15 afscheid genomen van onze twee medereizigers die nog moesten wachten op de eventuele reparatie van de BMW. Het weer was stralend ☀️. De buien die vannacht gevallen zij hebben de weg schoon gepoetst. Ik weet niet of het kwam omdat het maandagmorgen was, maar op het eerste deel van de route was niemand te zien. Het leken wel spookdorpjes.
Na een kop koffie reden we naar het beginpunt van de route : Cretes des Vosgues, wat de bergkammen van de Vogezen betekent.
Hier was het alweer wat drukker maar ook veel bochtiger en hoger. Wat een uitzichten! Een paar keer reden we langs skiliften en kon ze oneindig ver kijken. Qua rijden was het een walhalla. Boven op het hoogste punt: Col du ballon genoten we van het uitzicht.
Toen we wilden wegrijd bleek de middenbok van één van ons zich te gedragen als de zijstandaard. Er was een bout losgetrild. Met wat moeite kregen we de boel gelukkig weer recht.
Sewen
Na de Ballon hebben we nog even wat gedronken en een ijsje gehaald want de thermometer is inmiddels opgelopen tot 27 graden. Even beraad over de bestemming. De route slingert nog 65 km door, daarna willen we graag een hotel en die is snel gevonden via Booking. Na een fantastische rit vinden we het hotel en checken we in. Het ligt aan een riviertje en is erg rustig, na een voortreffelijke maaltijd en een mooie wandeling gaan we slapen. Morgen de Elzas!
Dag 5: Boudevilliers Neuchatel
Vandaag na een lekker ontbijt meteen maar even de banden warm gereden op Ballon d‘ Alsache.
Op een paar wielrenners was de weg na bijna leeg. Het eerste deel van de route was niet heel mooi door al het stedelijk gebied. Vooral langs de Peugeot fabriek was het erg druk maar daarna werden de wegen steeds mooier en bochtiger. Op een prachtige plek langs het water hebben we voortreffelijk geluncht, en de route vervolgd richting de Zwitserse grens. De thermometer stijgt midden op de dag naar de 27 graden.
Onder het genot van een drankje aan het einde van de Elzas route hebben we besloten richting Zwitserland te rijden. Wat een mooie wegen weer! Na wat zoeken vinden we het hotel, maar viel behoorlijk tegen. Geen eten, dus maar weer het pak aan en naar Neuchatel waar we wat eten en even rondkijken. Morgen richting Zwarte Woud!
## Dag 6: Schluchsee
Ondanks dat het hotel erg tegenviel, hebben we lekker geslapen. Goede koffie doet wonderen. Tijdens het niet-voedzame ontbijt hebben we de route bedacht. Niet via de Alpen, als je ze ziet liggen zijn ze niet direct binnen rij-afstand. Dat zou namelijk minstens vijf uur extra kosten. Dus besloten we om binnendoor via de Jura naar het Zwarte Woud te sturen.
Hoewel het niet erg hoog ligt, zijn de wegen uitdagend genoeg, ze slingeren heerlijk door het Zwitserse boerenland. Er is ook nog eens bijna geen verkeer op de weg dus kunnen we lekker opschieten.
De ambitie om voor de lunch Duitsland te bereiken is dan weer net niet gelukt. Het weer is voortreffelijk maar na de lunch stijgt de temperatuur naar 35 graden, wat iets teveel van het goede is op de motor. Toch maar even een extra stop ingelast. Even een koud (alcoholvrij) biertje gedronken aan de Schluchsee, daar bleek de booking geannuleerd, dus maar weer op zoek naar wat anders. Nu direct naar een hotel in de buurt gereden en gevraagd of ze plek hadden, gelukkig wel. Na een lekkere maaltijd hebben we even een wandeling gemaakt langs het water.
De avond sloten we af in de Irish pub. Weer een topdag!
Dag 7: Eifel - Manderscheid
Aangekomen bij het hotel stond de tripteller alweer ruim boven de 2000 kilometer. Vanmorgen begonnen we met een mooie rit dwars door het zwarte woud richting Baden Baden. Hier was het alweer vroeg druk met andere motorrijders. Logisch, want je kunt hier lekker sturen. Mooie bochten en vergezichten hebben de overhand. Net onder Baden-Baden lunchen we op een mooi plek en bereiden we ons voor op een middag snelweg.
De thermometer wijst alweer 33 graden aan, maar ondanks de wegwerkzaamheden kunnen we lekker doorrijden omdat het in Duitsland een feestdag blijkt te zijn. Een verlaten snelweg is het gevolg. Ruim 300 kilometer snelweg verder eindigen we in de Eifel. Na wat ouderwetse telefoontjes belanden we in de B&B van Mike, een Nederlander uit Tiel. Het was weer een mooi rit, morgen nog even door de Eifel!
Dag 8: Terug naar huis
Zo hartelijk als Mike ons verwelkomde, zo zwaaide hij ons ook uit. We hebben net als gisteren het eerste deel van de dag gepland om lekker te sturen, dit maal dwars door de Eifel.
We hebben daar van zuid naar noord toch nog vier uren voor nodig! De route eindigt in Duren, maar daar vinden we geen geschikt restaurant, waardoor we besluiten om de snelweg te pakken. Daar vinden we een restaurant met schnitzels, nodig voor de lange zit.
Dit keer treffen we een aantal files bij de bekende wegwerkzaamheden, maar eenmaal op de 31 maken we snel wat kilometers. Iets na 18:00 rollen we onze woonplaats binnen. We hebben weer een hoop gezien en beleefd. Hopelijk kan een volgende keer iedereen de hele reis meemaken!
Route
Het routebestand bestaat uit een combinatie van routes die we hebben gebruikt rijdens onze rit. Een aantal zijn exact, maar er zijn soms ook delen van routes gevolgd.
Handig om mee te nemen:
Géraldine Holthaus, neemt de lezer mee langs de vele facetten van de Vogezen. Mooi geïllustreerd boek met veel tips over activiteiten en prachtige plaatsen. Veelzijdig Vogezen
Dit boek is erg handig als je de hele regio bezoekt, zoals bij onze reis. Elzas Vogezen Jura