Keuzehulp uitrusting voor je motor
Een goede uitrusting voor je motorreis moet je niet onderschatten. Het draagt bij aan je veiligheid en comfort onderweg. Denk aan hoe je je spullen meeneemt, wat de beste kleding is voor je reis maar ook handige hulpmiddelen voor onderweg:
Navigatie
Garmin of TomTom?
Navigatie is niet meer weg te denken op je motor. De laatste jaren is de technologie steeds beter geworden, vooral voor motornavigatie zien we leuke nieuwe functies. TomTom heeft een inhaalslag gemaakt met de kronkelroutes functie. Het plannen en delen van routes is ook een stuk gebruiksvriendelijker geworden dankzij TomTom. Met Garmin kun je weer beter een track rijden (voor offroad bijvoorbeeld) en zijn de POI’s beter geïntegreerd. Wil je een makkelijk bedienbare navigatie waar je routes makkelijk kunt delen, ga dan voor TomTom. Wil je zelf veel kunnen aanpassen en tweaken en wil je een mega groot scherm, dan ga je voor Garmin. Kijk ook naar de mensen waar je vaak samen mee rijdt, beide platforms verschillen nog al eens van mening en dat frustreert tijdens het rijden.
Tomtom 550 | Garmin Zumo XT |
---|---|
Gebruiksvriendelijke navigatie, makkelijk in bediening, handig platform | High end navigatie met groot scherm, ook zeer geschikt voor offroad. |
Bagage
Hoeveel je mee wilt nemen hangt natuurlijk af van de reisduur en hoe je reist. Als je gaat kamperen, neem je meer mee dan als je reist van hotel naar hotel. Voor je eigen veiligheid is het belangrijk dat je niet te zwaar beladen bent. Kijk goed naar de maximale belading van je motor en hou rekening met een eventuele duopassagier. Je motor rijdt ook heel anders met veel belading, je stuureigenschappen veranderen bijvoorbeeld. Als je bagage los raakt kun je die verliezen of kan het bijvoorbeeld in je wiel komen waardoor hij kan blokkeren, zorg er dus voor dat je bagage goed vast zit!
Koffers of tassen?
Koffersets behoren tot de duurste accessoires van je motor. Als je een motor hebt gekocht zonder koffers, kan dat dus behoorlijk in de papieren lopen. Een alternatief voor een dure kofferset zijn zadeltassen of een bagagerol. Harde koffers hebben als nadeel dat ze zwaarder zijn en dat ze snel beschadigen. Het voordeel, naast het uiterlijk, is dat je bagage goed beschermd is. Vaak kun je ook nog binnentassen kopen zodat je je zware koffers niet hoeft mee te zeulen naar je hotelkamer. Vaak zijn harde koffers niet waterdicht waardoor je je bagage ook in binnentassen moet doen.
Zachte tassen hebben als voordeel dat ze lichter zijn en dat ze tegen een stootje kunnen, dat is erg handig bij je allroad/offroad als je een keer valt. Je hebt ook geen binnentassen nodig. Als je breekbare spullen in je tassen hebt zitten, dan moet je die wel even goed wegstoppen tussen je kleding. Kriega heeft een mooie serie zachte koffers en zadeltassen, verkrijgbaar bij onder andere bol.
Een andere optie is een bagagerol. Deze knoop je achterop je zadel met een spanband. Dit is meestal de goedkoopste optie. Denk er in ieder geval wel om dat je deze met een set spanbanden goed vast maakt en dat je wat sponsjes tussen de spanbanden doet tegen het krassen. Er zijn diverse uitvoeringen en groottes verkrijgbaar, Held heeft bijvoorbeeld een grote variant beschikbaar.
Kleding
Kleding beschemt je niet alleen tegen de elementen, maar ook tegen een eventuele valpartij, daarnaast draagt het ook bij aan je zichbaarheid. Des te meer reden om aandacht te besteden aan de juiste kleding.
Stof of Leer?
Lederen kleding is bijna 10x slijtvaster dan stof en is daarmee de veiligste optie, maar het heeft natuurlijk ook nadelen. Het is duurder, warmer (vooral in de zomer), zwaarder en zuigt zich vol met water. Nu zijn er oplossingen voor deze problemen. Persoonlijk heb ik een lederen 4 seizoenen combi-jas. Dat is een combinatie van leer en stof eb heeft een uitneembare binnenvoering en windjack. In de zomer is het een doorwaai-jas. Het type kleding hangt natuurlijk ook af waar je mee rijdt. Op een Chopper draag je vaker leer en een (canvas) Spijkerbroek en op een racer vaker een complete combi. Als je nieuwe kleding koopt kijk dan goed hoe het zit op de motor, want het wil nog wel eens te strak zitten.